Writergirl

Direktlänk till inlägg 25 december 2013

Julafton

Av Jeanette - 25 december 2013 16:46

Julafton firades även den hos syster med familj. Förutom vi så var det brorsan, mamma och hennes sambo, mormor och syrrans sambos mamma (hoppas ni hängde med där ;)). Blev en trevlig kväll med skratt, god julmat, massa julgodis, Kalle Anka, julklappsutdelning och paketleken (hur den går till hittar ni här).


 


Bordet var fint dukat med mina egengjorda servettringar (beskrivning finns här) och lite dekoration som syrran gjort. 

Klockan 15.00 satt vi alla bänkade framför Kalle. Tjuren Ferdinand var min favorit när jag var liten. Nu tycker jag inte den är lika bra :P Roligast i år var Frost som kommer på bio nästa år. Den snutten dom visade var sjukt rolig! Vi satt och skrattade allihopa, haha. 

 

Mammas köttbullar är favoriten på julbordet. Dom är så goda att jag inte klarar av att äta färdiga. Jag har blivit skadad för livet ;) En halv kopp glögg blev det och så klart även Ris á la malta. 

 

En massa julgodis blev det också. Rischoklad, skumtomtechoklad och fyra sorters knäck (polkagris, turkisk pepparm Zoo-klubba och marschmellows) hade jag med mig. Syrran hade gjort marsipan (som jag inte fick med på bild) och kola och mamma hade med sig mums mums.

 

Vad jag fick i julklapp kommer det bild på i del 2 :)

 


#julafton #jul #tradition #julklappar #julgodis #christmas #christmastime #gran #julgran #godjul


Jul
 
 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 11:44

Hej.
Fin och välskriven blogg du har.

Hoppas knäcken blev bra och att inga plomber lossnade? ;-)

Trevlig helg.
/Pelle

Jeanette

27 december 2013 12:10

Tack! :D

Jadå, det blev den och ingen som har klagat på lossnade plomber, haha.

Tack, detsamma!

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 12:14

Så lite så.

Vilken tur, då låter det som den gick åt.
Du själv är så pass ung kanske att du inte ens har plomber som kan lossna?

Trevlig fortsättning.
/Pelle

Jeanette

27 december 2013 12:35

Hade gjort ganska mycket, så är en del kvar, haha. Vi var nog rätt mätta allihopa :P
Nä, några plomber har jag inte, men kan inte svara för dom andra.

Tack, detsamma :)

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 12:47

Ja precis brukar vara så på julen när man kommer till sötsakerna på julbordet är man redan så mätt.

Och ni hade laddat upp med mycket godsaker ser jag på fotona.


Så du har haft turen att inte ha lagat en enda tand?

MVH
/Pelle

Jeanette

27 december 2013 13:07

Ja, det blev en del, haha.

Jo, såna där plastlagningar har jag ju. Fått för mig att plomber är såna med bly, men det kanske heter det för alla lagningar? :P

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 15:15

Hoppas du får/fick hjälp att äta upp allt så du slipper dras med det till påsk. ;-)

Med bly hur menar du?
Hoppas du inte har allt för många sådana plastlagningar heller?

/Pelle

Jeanette

27 december 2013 15:18

Haha, nä den hjälp får jag inte, men efter nyår så slängs det som är kvar.

Har för mig att det är bly i dom gamla svarta lagningarna? Nä, inte så många som tur är.

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 15:28

Då får du frossa fram till nyår då. Nått nyårslöfte att det ska dras ner på sötsakerna låter det som.

Jo så är det nog, med svarta gissar jag att du menar sånt amalgam.
Och amalgam har du inget alls i din mun eller?

Och hoppas du lagat det mesta när du var yngre och slapp betala eller?

Hoppas jag inte är för nyfiken.
/Pelle

Jeanette

27 december 2013 15:39

Nja, nåt frossande blir det inte, har ångest som det är över allt jag stoppat i mig :P Inget nyårslöfte direkt, det är bara en bra dag att börja på. En nystart på det nya året :)

Ja, så heter det ja! :P Nä, några såna har jag inte.

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 15:49

Ja det har nog de flesta efter julen, men det är ju bara jul en gång om året... ;-)
Precis nyår är en bra nystarts datum.

Ni har också haft en grön jul utan snö?

Låter som du är glad att du sluppit sådant i din mun?
Nu på senare år har du sluppit hål och lagningar eller?

/Pelle

Jeanette

27 december 2013 16:47

Det är sant å tur är det! Så sen blir det hårda tag igen för vill ju inte börja lägga på mig igen så som jag kämpat det här året.

Ja, ingen snö alls :( Jättetråkigt, men blev en bra jul ändå :)

Haha, det var hemskt vad du var nyfiken på mina tänder :P Är du tandläkare? :P

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 16:58

Ja precis. Sen är det ju så att det mesta på det där julbordet är ju inte precis nån hälsomat.
Tycker du kan unna dig lite om du kämpat så hårt.

Hur mycket har lyckats kämpa bort under året

Ja det blev det, men det blev aldrig riktigt den där julkänslan i år, kändes mer som en dag i mars/april.

Nej är ej tandläkare.
Men det verkar som du har skött dina tänder väl?
Hoppas du inte är tandläkarrädd så jag rört upp något?

/Pelle

Jeanette

27 december 2013 17:16

Nä, det är ju inte det. Det jag äter på julbordet är iofs hyfsat okey, det är betydligt värre med julgodiset :P

Det är ca 13 kg som försvunnit. Innan jul alltså. Har gått upp 2 kg under julhelgen... Men dom ska snart bort! :)

Jodå, det gör jag.
Nejdå, inget tandläkarskräck men inte så att jag frivilligt går dit om man säger så :P

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 17:24

Fast det blir nog lite väl mycket av allt man "ska" ju "bara" smaka så blir tallriken full...
Oj låter som du är lite sockerberoende eller?

Bra jobbat, starkt gjort. Gissar att du har känt av att de kilorna är borta och att du mår bättre?
Ja då de försvinner nog snabbt du verkar ha riktigt bra vilja.

Så det är flera år sedan du lagade sist?
Nej precis det är ju inte världens roligaste att gå dit plus att det ju inte är helt gratis...
Är det främst att det är obehagligt eller är det pga kostnaden du ogärna går dit?

/Pelle

Jeanette

27 december 2013 17:42

Jag äter inte överdrivet mkt, inte så att jag blir så proppmätt att jag mår illa utan håller mig till lagom mätt. Det jag menade var att godiset är betydligt mer onyttigt än vad maten är.

Ja, det gör jag allt. Man har ju mer ork å så också. Bara träningen att få in bättre nu å nya tag med kosten igen.

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 19:52

Oj missuppfattade ber om ursäkt.

Men du har inte helt nått din målvikt ännu?
Har du ett aktivt arbete där du känt av det positiva med maten och träningen?

/Pelle

Jeanette

27 december 2013 20:18

Var nästan där innan jul, men nu ligger jag ju ett par kg back sen dess... Men det är bara att kämpa på, så är jag snart där. Sen är det direkt på nästa mål :)
Är arbetslös (jobbar som vikarie dock), men går mkt iom att jag inte har körkort å aldrig tar bussen så där märker man ju skillnad :) Men har tyvärr inte tränat alls mkt utan det är snarare att jag har mindre kilon att bära omkring på som jag märker av just nu. Men träningen ska jag satsa på 2014!

 
Ingen bild

Pelle

27 december 2013 22:31

Precis bara du blir helt frisk så klarar du nog av det målet snart.
Skönt att alltid ha mål och delmål.

Precis vardagsmotionen gör mycket mer än vad man tror.
Så till viss del skall du bygga upp lite av det du har tappat i vikt som muskler istället?

Hoppas att du även att du är arbetslös går regelbundet till tandläkaren så du inte har hoppat över sånt?

/Pelle

Jeanette

27 december 2013 23:04

Ja, det behöver man och delmål är nästan viktigare än slutmålet för då blir man lite ny motivation när man klarar dom :)

Det gör det absolut! Skulle ha haft betydligt mer att gå ner om jag inte rört så pass mkt på mig i vardagen. Jo, det kan man säga. Där jag ligger nu är ungefär där jag vill vara sen när jag är i form.

Haha, det var hemskt vad du oroar dig för mina tänder :P

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 00:16

Ja precis bättre att ha många delmål för annars kan slutmålet kännas övermäktigt.

Ren styrka har du knappt kört något alls innan eller?
Se bara till att använda bra och riktiga skor om du rör på dig så pass mycket, kan lätt straffa sig i längden om man inte gör det.

Kanske det kanske. ;-) Men det låter som du har bra koll på tänderna eller? ;-)

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 00:26

Har kört lite styrketräning sporadiskt, men inte tillräckligt för att bygga upp nån direkt styrka. Ska bli mer sånt framöver så man slipper svaga muskler :P
Nja, går nog kanske inte i dom bästa skorna, men typ gympadojor är inte riktigt min stil :P

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 14:50

Precis tyvärr måste man nog köra det rätt så regelbundet och ett tag innan man märker skillnad vilket inte är helt kul så att säga.

Okej, du föredrar hellre skor med klack framför platta skor eller?
Men det låter lite som du är medveten om att du inte har "bästa" skorna?

Trevlig lördag.
/Pelle

Jeanette

28 december 2013 15:05

Skulle gärna vilja ha med klack men klarar inte att gå längre med såna, då blir mest boots. Men dom är ju inte så riktiga för fötterna dom heller om man går mycket.

Tack, detsamma :)

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 15:22

Klarar inte av att gå i sådana längre hur menar du?

Nej precis de är ju tyvärr inte det, men bättre än klackar i vart fall.
Fast du kanske har fördelen att du inte går inåt eller liknande med fötterna så du inte ar det behovet av stöd som ofta gympadojjor ger?

Se nu till att äta lite av julgodiset innan deadlinen nu när du ligger i soffan och tycker synd om dig. ;-)

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 15:46

Ja, alltså längre sträckor. Har känsliga fötter :P

Nä, inget sånt, men har en fotled som jag stukat ett flertal gånger så kanske skulle behöva bättre stöd...

Haha, blev vanligt godis istället. Är inte ett dugg sugen på julgodis :P

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 18:42

Okej förstår. Det är väll lite så skall man vara fin får fötterna lida lite? ;-)

Är det under löpning eller liknande du stukat dig eller vid vanlig "gång"?

Nej precis det sista julgodiset blir alltid liggandes det är på nått sätt för sött...
Hoppas inte hela godisskålen gått åt idag bara?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 18:47

Kanske man kan tycka, men får så lätt skavsår så tänker inte lida i onödan...

Första gången var på gympan i skolan, en gång trampade jag i en grop i gräsmattan, förra året var det en isfläck och så är det ett par gånger till som jag inte kommer ihåg hur.

Ja, precis, på tog för sött.
Haha, tricket är ju att inte köpa hem så mycket :P

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 18:55

Du använde det mer när du var yngre och dummare eller? ;-)

Oj låter som du haft problem med stukningar i en väldig massa år.
Men det är båda fötterna du har stukat om vart annat?

Fast problemet är att man alltid köper förmycket särskilt om det är lösgodis och sen blir det alltid kvar några mindre goda bitar även att man bestämt själv...
Låter som skålen har gått åt, akta dig bara för tandtrollen...

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 19:08

Nä, inte direkt. Har bara den typen av skor om jag vet att jag inte måste gå en bit dit jag ska.

Det är samma fot. Blir lätt så att man stukar om och första gången den stukades fick jag hoppa omkring på kryckor.

Jag har inte det problemet faktiskt utan köper typ två av samma sort å inte så många sorter. Blir aldrig nåt som är mindre gott :)
Nejdå, har kvar än :)

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 19:23

Sen kanske du aldrig har de värsta stilettklackarna heller?

Usch och fy, har själv än så länge klarat mig ifrån sådant.
Men i år har du sluppit stukningar?

Låter som du är en väldig allätare när det gäller godis eller?
Låt nu inte tandtrollen bygga bo... ;-)

Jeanette

28 december 2013 19:39

Nä, det har jag inte, inte så förtjust i dom. Har mest skor i lite tuffare stil.

Stukade foten dagen före julafton förra året så drogs med en i början av året, men än så länge har jag klarat mig :)

Nja, både ja å nej kanske. Finns mkt jag inte äter. Blir mest samma, mest choklad. Typiskt tjejer kanske :P

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 19:49

Okej, som typ boots och stövlar eller?

Ja vi har som sagt sluppit isen än så läge i år, eller i vart fall där jag bor i vart fall.
Men efter alla dessa stukningar så är du snart mästare på att linda fötter då?

Nej det vet jag inte, föredrar själv faktiskt choklad, eller snarare mjölkchoklad. Är inte så pass vuxen än att jag har börjat gilla mörkare choklad även om den sägs vara "nyttigare"...

Jeanette

28 december 2013 19:53

Ja, precis :) Men händer att jag har annat med, men gärna med lite spännen å så isf.

Haha, kanske man kan säga, men sen är jag undersköterska med så har lite mer övning än bara min egen fot.

Är inte heller nåt fan av mörk choklad, men jag har hittat en jag tycker är helt okey :) Sen ska man ju inte tugga den mörka chokladen som man gör med den ljusa utan den ska smälta i munnen. Då blir den inte så skarp i smaken.

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 20:02

Men gympadojjor har du aldrig mer än när du tränar eller?
Lite rockig stil så att säga... ;-)

Precis då har du ju koll på det. Jobbat som undersköterska mycket?

Du har hittat nån med rätt låg kakao procent eller vad man säger? Ja precis den bör nog smälta i munnen.
Sen är det väll likadant med julknäcken att man skall låta den smälta i munnen med för att få ut mest av smaken?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 20:12

Nä, det är inte ofta jag har det till vardags. Mest för att jag själv inte tycker jag passar i det.

Ja, det är några år nu som jag jobbat som det.

Hm, tror det är 70% på den å med hallon, så det funkar :)
Det där med knäcken har jag aldrig hört, men vad vet jag :)

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 22:13

Okej, det sticker ut för mycket till din övriga klädstil eller?

Men du utbildade dig inte till undersköterska på gymnasiets omvårdnadsprogram eller?

Ja precis då är det nån mer smak på den än bara den mörka chokladen.
Du får ta och prova...
Tycker det verkar vågat att tugga i sig knäcken om man har lagningar runt om i munnen men vad vet jag?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 22:23

Beror ju på vad jag har på mig iofs. Fram tills nyligen har jag inte använt byxor pga vikten, men till ett par jeans skulle jag kunna tänka mig det om det är en liten nättare gympasko.

Jodå, jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet :)

Alltså du har verkligen hakat upp dig på tänderna :P Nu brukar jag inte äta så hård knäck utan den brukar stå framme en stund, så då är den rätt mjuk :) Jag har då aldrig pajat en lagning på vare sig knäck eller annat.

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 22:31

Ja precis det är helheten som avgör om det fungerar.
Men det måste vara skönt att börja använda jeans igen eller?
Innan har det varit mycket klänningar och leggings eller?

Är det som undersköterska du vikarierar ibland nu då?

Oj sorry det har jag lite.
Men är lite smånervös för att få hål/laga, tror att jag aldrig gjort det. Är det något att vara nervös över? För det låter som du har en del plast i dina tänder och bara bra erfarenhet av sånt?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 22:37

Än har jag inte köpt några jeans, det väntar jag lite med för kommer försvinna ett par cm eller så när jag börjar träna å då är det ju som att kasta pengar i sjön. Men andra byxor har jag å det är riktigt skönt att slippa tänka på att överdelarna måste täcka rumpan :)

Ja, precis, det är det.

Nä, det tycker jag inte. Visst är det bra om man slipper hål, men inget ovanligt att man får laga nångång i livet. Haha, låter som jag skulle ha jättedåliga tänder eller nåt å ha lagningar överallt... Har lagat några småhål bara å nån som jag fått laga om. Har väldigt bra tänder som tur är. Däremot har jag dragit ut 8 tänder, men inte pga av att dom var dåliga ;)

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 22:47

Nej precis bättre att vänta lite och skaffa ett par du kan ha en längre tid framöver.
Många år sedan sist du hade jeans eller?

Är det inom kommun eller landstinget du vikarierar?

Inte hemskt/obehagligt att laga och borra eller?
Laga om? Är det det du har gjort på senare år?
Du hade för liten mun så du var tvungen att ta ut tänder eller och sen har det varit visdomständerna eller?

/Pelle


Jeanette

28 december 2013 22:58

Exakt. Jeans är svårt att hitta som sitter bra så bättre att vänta lite.
Oj, ja det är väl en 8 år sen sist...

Det är inom kommunen.

Yes, fyra inför tandställningen å sen visdomständerna.

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 23:16

Ja det där med jeans är en riktig djungel tyvärr att hitta några som är bra.
Oj det var ett tag sedan så att säga.

Gissar att det är som i de flesta kommuner att de kör med mycket vikarier och inte vill anställa där du bor med?

Nyligen visdomständerna plockades ut?
Så borra och laga är inget man skall behöva vara nervös för enligt dig?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 23:28

Ja, riktigt längtar efter att få sätta på mig ett par igen.

Jo, så är det väl tyvärr.

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 23:31

Men verkligen så fantastiskt är det väll inte med jeans? ;-)

Så jag skall vara lite nervös inför att få hål tolkar jag det som?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 23:40

Jo, när man inte haft det på många år. Man får snygg rumpa i jeans, haha.

Jag svarade på den andra frågan, den om dom kör med mkt vikarier. Vad gäller hål så kan jag inte svara på det för man upplever saker å ting olika.

 
Ingen bild

Pelle

28 december 2013 23:48

Då förstår jag. ;-) Jeans för er tjejer låter som ett väldigt projekt.
Tror inte du har nån rumpa att skämmas för nu när du gått ner dina kilon... ;-)

Men just nu har du inte haft något vikariat på ett tag?

Men hur går det till när de lagar då, eller du har förträngt det?

/Pelle

Jeanette

28 december 2013 23:59

Det är det verkligen! Speciellt om man som jag har lite höfter men smal midja.

Hade ett vikariat fram tills september, sen har jag jobbat en hel del på inringning.

Du får ursäkta, men jag tycker det räcker med tandpratet nu. Du får googla hur det går till :P

 
Ingen bild

Pelle

29 december 2013 16:14

Timglas form då eller?
Är du lång med eller?

Usch måste vara rätt svårt att planera om man blir inringd så hela tiden...
Var det vikariat på något boende eller hemtjänst?

Hoppas du haft en trevlig söndag.
/Pelle

Jeanette

29 december 2013 17:13

Yes, är klassisk timglas. Är medellång.

Ja, att planera är inte det lättaste alla gånger. Vanligt att man får jobba storhelger å så.

 
Ingen bild

Pelle

29 december 2013 17:17

Bredare om axlarna då med eller?
Och difintionen av medellång är?

Men nu på senare tiden har det inte blivit så många inhopp eller?

/Pelle

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 21 januari 2015 15:30

Förra veckan så fick jag hem masken från H&M som jag beställt och naturligtvis var jag tvungen att ha ett litet photoshoot. Den här gången delar jag endast med mig av foton i gråskala. Kul med lite omväxling :)             (Kommentera gär...

Av Jeanette - 19 januari 2015 20:24


Nejdå, jag har inte glömt bort er! Det som verkligen är terapi när man mår kasst är att pyssla med saker man gillar, även om det tar emot. Idag till exempel så var jag i den lilla butiken med Panduro-prylar här i Skövde och köpte lite dekorplast. För...

Av Jeanette - 11 januari 2015 21:31


Jag har idag börjat ta ner allt som har med julen att göra. Har endast kvar att byta gardiner och att plocka isär julgranen och få ner alla grenar osv i lådan (en utmaning varje år), men allt pynt är i sina respektive lådor som blivit transporterade ...

Av Jeanette - 11 januari 2015 00:25

Som säkert ingen undgått så har stormen Egon dragit in under dagen. Vad passar inte bättre då än soffa, filt och senaste Beck-filmen, Familjen! För att toppa det hela så passar jag på att mysa till det lite extra med skenet från julgranen. Det gäller...

Av Jeanette - 5 januari 2015 22:53

Som kattägare så har jag mer eller mindre fått vänja mig vid tanken på att få ha den där katteplaren med hemskt tyg som inte alls passar in här hemma. Men så en dag så tänkte jag att "nej, varför ska jag stå ut med något bara för att jag har katt!" (...

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Ovido - Quiz & Flashcards