Writergirl

Alla inlägg under november 2011

Av Jeanette - 30 november 2011 18:51

Eftersom jag skriver en del om hur bra det går just nu med min kamp att hålla mig godisfri, så varför inte ett inlägg lite om hur det är när jag lever mitt uppe i beroendet?


Det är så lätt att lura sig själv och tänka "men om jag håller mig till en dag i veckan, det borde funka...", när det i praktiken inte alls fungerar. Lika lite som det fungerar att tänka "men jag ska bara ta en bit..." En bit existerar inte i en godisberoendes värld. Jag kunde gå till affären bara för att köpa godis, men kom så klart på en ursäkt för att det var något annat jag "måste" köpa. Det blev inte bara en sak heller. Köpte jag en chokladbit så var jag tvungen att ha en läsk också för annars blev jag ju törstig. Och inte kunde jag bara köpa en chokladbit utan då blev det något i laktris-väg också, men då var jag tvungen att köpa något mer för att jämna ut det lite... Så kunde jag hålla på. Trots att jag varit ordentligt godissugen så kunde jag vela länge i affären för var egentligen inte sugen på någon specifikt utan ville bara ha min drog och stilla beroendet. 


Grejen är den att jag kunde äta godis tills jag mådde illa och då åt jag några bitar till och under hela tiden (även innan illamåendet) så reflekterade jag egentligen inte över vad det smakade. Det var som att jag gick på autopilot. 


Jag bor själv, men det hindrade inte mig ifrån att gömma undan godis. Det kunde ju komma någon på oväntat besök... Hände även att jag smugglade med mig godis när jag hälsade på föräldrarna över helgen som jag åt av när de andra sov.


När jag var sjuk så kunde jag släpa mig ut varje dag bara för att få mitt godis. Det var värt det att vara helt slut sen, bara jag fick min fix. 


Jag kunde fantisera en hel dag på jobbet om att få gå till affären och köpa godis när jag slutat. Om att få stoppa den där första godisbiten i munnen. Fanns det kakor på jobbet så kunde jag ta en när ingen såg så jag skulle klara mig tills jag kom till affären. 


Godiset (även annat sött om jag struntade i godiset) har varit ett sätt för mig att hantera känslor. Var jag glad, arg, ledsen, stressad, trött eller bara rastlös och uttråkad så åt jag godis. Hade det varit en bra dag så kunde jag äta godis för att fira och hade det varit en jobbig dag så tyckte jag att jag gjort mig förtjänt av lite godis. Godis fanns alltid med i bilden.


Jag har medvetet valt att skriva i då-form, inte bara för att jag i skrivandets stund varit godisfri i 24 dagar utan också för att jag är riktigt motiverad att jag ska förbli fri.


 



Av Jeanette - 30 november 2011 11:53

Vaknade för en dryg halvtimme sedan, men inte är jag piggare för det. Har varit en lång natt med passning. Min lilla kisse Akilles har nämligen varit dålig i magen. Eftersom han är långhårig så betyder det dusch efter varje toalettbesök. Det i sin tur betyder att jag knappt sovit i natt. 


Nu verkar det i alla fall som att det är bättre, men vill inte ropa hej förrens han har varit på toaletten igen.



   

Av Jeanette - 29 november 2011 21:36

Två olika varianter av samma foto - plus en med ram. Vilken är din favorit?








Motiv: Mitt bostadsområde i Skövde

Fotograf: Jag

Kamera: Canon IXUS 95


 















Av Jeanette - 29 november 2011 20:44

Två veckor har kommit och gått. Inne på 13:e dagen utan godis och so far so good. Det har varit några tuffa dagar med godissug men har lyckats överkomma dem. Dock har det blivit annat med sött så är ju inte bra det heller, så nu blir det ännu hårdare tag. Men eftersom godis är min stora svaghet så är bara det faktum att jag inte valde det istället något bra. Det var väldigt nära att jag ville ge efter, men jag var stark och stod emot. Sedan kan man ju alltid diskutera hur bra det var att äta annat med socker. Men som sagt, bättre det än godiset för det hade varit hundra gånger värre. 


Jag har varit lite dålig på att komma på det där med belöningarna, men jag köpte mig faktiskt en kjol från Gina Tricot, som fick bli en belöning för att jag klarat två veckor. Denna blev det:


 


 

Av Jeanette - 29 november 2011 20:40

Är nu inne på den nionde dagen utan godis och för första gången så känner jag mig frestad att köpa godis. Egentligen tror jag inte att jag är så jättesugen på det utan mer att jag saknar det. Kan låta konstigt kanske, men det när man slutar med det man är beroende av så är det som en förlust. Man går lite igenom en sorgeperiod för helst av allt vill man kunna ta den där godisbiten (eller vad det nu må vara) ibland precis som alla andra utan att hamna i det där helvetet igen som det innebär att vara beroende av något... Jag SKA klara även den här dagen utan återfall!


 



Av Jeanette - 29 november 2011 20:39

So far so good! Dag 5 utan godis är nu över och det känns fortfarande jättebra. Fattar det knappt, det är liksom för bra för att vara sant. Enda förklaringen jag kan komma på är att jag är väldigt motiverad den här gången. Det finns inte i min värld att jag kommer att misslyckas. 


Jag har faktiskt druckit lite läsk under kvällen till chipsen hemma hos föräldrarna. Men imorgon kommer den riktiga utmaningen då det blir tidigt födelsedagsfirande (fyller år på söndag) med fika och tårta. Så klart så kommer jag ju att hålla igen så mycket det går så att inte mitt godissug ska triggas igång. Samtidigt så blir det ju lite av ett test att se vart gränsen går, om jag fixar ett kalas med allt vad det innebät utan trilla dit. Kanske kan kännas dumt, men samtidigt så behöver jag ju lära mig vart mina gränser är någonstans...


 

Av Jeanette - 29 november 2011 20:37

Nu är snart även det 3:e godisfria dagen slut. Helt otroligt! Jag är förvånad över hur bra det går. Det är inte bara det att jag inte ätit godis på tre dagar utan har även hållit mig borta från fika och läsk (som jag drack varje dag). 


Jag måste dock erkänna att jag börjar känna av ett visst sug och att jag fått lite abstinensbesvär. Inte så att jag skakar eller så som man kan göra, utan mer att jag känner mig rastlös och så har jag haft lite ont i huvudet också till och från. 


 

Av Jeanette - 29 november 2011 20:36

Tjoho! Den andra dagen utan godis är nu nästan över. Jag kan knappt fatta att det har gått så pass lätt hittills. Idag har jag haft ett litet sug, men inte alls så farligt som jag vet att det kommer att bli förr eller senare. Förmodligen förr eftersom dag 3 alltid har varit en magisk dag då godissuget kört igång med styrka. Men jag ska fixa det här, inget snack om saken! 


 

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
November 2011 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Skapa flashcards