Writergirl

Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Hur det är att leva med godis/sockerberoende

Av Jeanette - 30 november 2011 18:51

Eftersom jag skriver en del om hur bra det går just nu med min kamp att hålla mig godisfri, så varför inte ett inlägg lite om hur det är när jag lever mitt uppe i beroendet?


Det är så lätt att lura sig själv och tänka "men om jag håller mig till en dag i veckan, det borde funka...", när det i praktiken inte alls fungerar. Lika lite som det fungerar att tänka "men jag ska bara ta en bit..." En bit existerar inte i en godisberoendes värld. Jag kunde gå till affären bara för att köpa godis, men kom så klart på en ursäkt för att det var något annat jag "måste" köpa. Det blev inte bara en sak heller. Köpte jag en chokladbit så var jag tvungen att ha en läsk också för annars blev jag ju törstig. Och inte kunde jag bara köpa en chokladbit utan då blev det något i laktris-väg också, men då var jag tvungen att köpa något mer för att jämna ut det lite... Så kunde jag hålla på. Trots att jag varit ordentligt godissugen så kunde jag vela länge i affären för var egentligen inte sugen på någon specifikt utan ville bara ha min drog och stilla beroendet. 


Grejen är den att jag kunde äta godis tills jag mådde illa och då åt jag några bitar till och under hela tiden (även innan illamåendet) så reflekterade jag egentligen inte över vad det smakade. Det var som att jag gick på autopilot. 


Jag bor själv, men det hindrade inte mig ifrån att gömma undan godis. Det kunde ju komma någon på oväntat besök... Hände även att jag smugglade med mig godis när jag hälsade på föräldrarna över helgen som jag åt av när de andra sov.


När jag var sjuk så kunde jag släpa mig ut varje dag bara för att få mitt godis. Det var värt det att vara helt slut sen, bara jag fick min fix. 


Jag kunde fantisera en hel dag på jobbet om att få gå till affären och köpa godis när jag slutat. Om att få stoppa den där första godisbiten i munnen. Fanns det kakor på jobbet så kunde jag ta en när ingen såg så jag skulle klara mig tills jag kom till affären. 


Godiset (även annat sött om jag struntade i godiset) har varit ett sätt för mig att hantera känslor. Var jag glad, arg, ledsen, stressad, trött eller bara rastlös och uttråkad så åt jag godis. Hade det varit en bra dag så kunde jag äta godis för att fira och hade det varit en jobbig dag så tyckte jag att jag gjort mig förtjänt av lite godis. Godis fanns alltid med i bilden.


Jag har medvetet valt att skriva i då-form, inte bara för att jag i skrivandets stund varit godisfri i 24 dagar utan också för att jag är riktigt motiverad att jag ska förbli fri.


 



 
 
Ingen bild

jk

24 mars 2013 02:01

GOD BLESS.
http://alturl.com/xvkzx
REGARDS JOEL KALL.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 21 januari 2015 15:30

Förra veckan så fick jag hem masken från H&M som jag beställt och naturligtvis var jag tvungen att ha ett litet photoshoot. Den här gången delar jag endast med mig av foton i gråskala. Kul med lite omväxling :)             (Kommentera gär...

Av Jeanette - 19 januari 2015 20:24


Nejdå, jag har inte glömt bort er! Det som verkligen är terapi när man mår kasst är att pyssla med saker man gillar, även om det tar emot. Idag till exempel så var jag i den lilla butiken med Panduro-prylar här i Skövde och köpte lite dekorplast. För...

Av Jeanette - 11 januari 2015 21:31


Jag har idag börjat ta ner allt som har med julen att göra. Har endast kvar att byta gardiner och att plocka isär julgranen och få ner alla grenar osv i lådan (en utmaning varje år), men allt pynt är i sina respektive lådor som blivit transporterade ...

Av Jeanette - 11 januari 2015 00:25

Som säkert ingen undgått så har stormen Egon dragit in under dagen. Vad passar inte bättre då än soffa, filt och senaste Beck-filmen, Familjen! För att toppa det hela så passar jag på att mysa till det lite extra med skenet från julgranen. Det gäller...

Av Jeanette - 5 januari 2015 22:53

Som kattägare så har jag mer eller mindre fått vänja mig vid tanken på att få ha den där katteplaren med hemskt tyg som inte alls passar in här hemma. Men så en dag så tänkte jag att "nej, varför ska jag stå ut med något bara för att jag har katt!" (...

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
November 2011 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Skapa flashcards