Writergirl

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Kamera och program

Av Jeanette - 19 januari 2012 21:03

Som ni säkert inte har missat så älskar jag att fota och tycker även det är riktigt kul att redigera. Kan egentligen bara lite grunder som jag lärt mig själv, men skulle vara kul att lära sig mycket mera. I det här inlägget ska jag berätta lite om vilken kamera jag använder mig av och vilka redigeringsprogram. 


Kamera: 
Jag använder mig faktiskt bara av en vanlig digitalkamera just nu. Fast en digitalkamera ska det så klart bli i framtiden, när ekonomin tillåter.
Fotar gör jag med en rosa Canon IXUS 95, som jag tycker tar väldigt bra foton för att vara en digitalkamera. Jag anvvänder mig mest av inställningen för barn och djur, även när jag fotar annat, för det minimerar risken för suddiga foton. Men det varierar ju så klart också.




Redigeringsprogram:
Det program jag använder mig mest av är Lightroom 3. Tycker helt klart att det är det bästa och mest lättanvända programmet. I alla fall som jag har testat. Det funkar för redigering av foton; beskära, reducera röda ögon, ändra ljus, svärta, skärpa mm.
 



Photoshop Elements använder jag inte så jättemycket för att redigera foton utan blir mest när jag ska göra headers här till bloggen. Men nyligen har jag upptäckt en funktion i programmet (bland annat att ändra molnen) så kommer nog användas mer framöver. 




Det tredje programmet jag använder är LooksBuilder. Där går det att ändra en hel del på ett foto, som att lägga till ljus, göra bilden suddig på ett ställe på fotot, ge ett foto en drömlik känsla och mycket, mycket mer! 




En relativt nyupptäckt program som jag numera använder flitigt (bland annat för att få rundade hörn på foton snabbt och smidigt i ett enda tryck) är PhotoScape. Det är även det programmet jag använder för att ett foto ska få en gammal feeling. Mycket lätt att använda!




Tanken är nu att jag ska försöka ge mig på Photoshop. Har testat det tidigare men hade inte tålamod att lära mig det. Nu ska jag ge det ännu en chans för finns ju så mycket roligt man kan göra och har en grej som jag vill göra som, vad jag vet, bara går att göra i photoshop.


Använder du kanske något annat program som du kan tips om?


 

 
 
Tess

Tess

19 januari 2012 22:28

Jag använder också PhotoScape. Har tyvärr inte råd med Photoshop :-S Men tycker PhotoScape är helt ok!

Svar: När du skriver The Grudge, menar du den amerikanska eller japanska? Några av mina favoriter är The Thing, Descent, An American Werewolf in London, The Blob (både den från 80-talet och den äldre med Steve McQueen), Jurtjyrkogården, Ju-on the Grudge, Rovdjuret (fast den är mycket action förstås) och så har jag säkert glömt någon :-)

http://highlandertess.blogg.se

 
Bim HD

Bim HD

20 januari 2012 00:50

PhotoScape har jag använt i omgångar - gillar det skarpt!
Just nu har jag det inte installerat i denna dator - läge att göra det kanske :)
Må så grankott...
Bim

http://sjoebacka.se/wordpress

 
sandra

sandra

20 januari 2012 07:01

Tack så mycket :)

http://www.capturingyourlife.blogg.se

 
Mariette

Mariette

20 januari 2012 11:50

Picnik använder jag när det ska gå undan =)

http://mariettesrora.blogg.se

 
Elin

Elin

20 januari 2012 13:45

Hej!
Jag använder mig av photoshop, men kan bara en bråkdel av allt man kan göra. Det är ju aningen krångligt och inte så himla logiskt. Som tur är finns det underbara "tutorials" på nätet som är mycket lätta att följa och som har hjälpt mig otroligt mycket:D Jag har dock inte det stora, utan bara ett PS elements, men det kan man använda till mycket ändå:)
Skulle egentligen bara säga till att jag kopierat din fotoutmaning och även länkat till din sida!
Ha en finfin dag!:)

http://www.blivandemammaochfru.bloggplatsen.se

 
Kalle

Kalle

21 januari 2012 20:29

Kul mer kamror. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag skulle vilja lära mig mera än vad jag vet idag :)

http://KalleGoesWriting.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 21 januari 2015 15:30

Förra veckan så fick jag hem masken från H&M som jag beställt och naturligtvis var jag tvungen att ha ett litet photoshoot. Den här gången delar jag endast med mig av foton i gråskala. Kul med lite omväxling :)             (Kommentera gär...

Av Jeanette - 19 januari 2015 20:24


Nejdå, jag har inte glömt bort er! Det som verkligen är terapi när man mår kasst är att pyssla med saker man gillar, även om det tar emot. Idag till exempel så var jag i den lilla butiken med Panduro-prylar här i Skövde och köpte lite dekorplast. För...

Av Jeanette - 11 januari 2015 21:31


Jag har idag börjat ta ner allt som har med julen att göra. Har endast kvar att byta gardiner och att plocka isär julgranen och få ner alla grenar osv i lådan (en utmaning varje år), men allt pynt är i sina respektive lådor som blivit transporterade ...

Av Jeanette - 11 januari 2015 00:25

Som säkert ingen undgått så har stormen Egon dragit in under dagen. Vad passar inte bättre då än soffa, filt och senaste Beck-filmen, Familjen! För att toppa det hela så passar jag på att mysa till det lite extra med skenet från julgranen. Det gäller...

Av Jeanette - 5 januari 2015 22:53

Som kattägare så har jag mer eller mindre fått vänja mig vid tanken på att få ha den där katteplaren med hemskt tyg som inte alls passar in här hemma. Men så en dag så tänkte jag att "nej, varför ska jag stå ut med något bara för att jag har katt!" (...

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Ovido - Quiz & Flashcards