Writergirl

Alla inlägg den 19 januari 2012

Av Jeanette - 19 januari 2012 21:03

Som ni säkert inte har missat så älskar jag att fota och tycker även det är riktigt kul att redigera. Kan egentligen bara lite grunder som jag lärt mig själv, men skulle vara kul att lära sig mycket mera. I det här inlägget ska jag berätta lite om vilken kamera jag använder mig av och vilka redigeringsprogram. 


Kamera: 
Jag använder mig faktiskt bara av en vanlig digitalkamera just nu. Fast en digitalkamera ska det så klart bli i framtiden, när ekonomin tillåter.
Fotar gör jag med en rosa Canon IXUS 95, som jag tycker tar väldigt bra foton för att vara en digitalkamera. Jag anvvänder mig mest av inställningen för barn och djur, även när jag fotar annat, för det minimerar risken för suddiga foton. Men det varierar ju så klart också.




Redigeringsprogram:
Det program jag använder mig mest av är Lightroom 3. Tycker helt klart att det är det bästa och mest lättanvända programmet. I alla fall som jag har testat. Det funkar för redigering av foton; beskära, reducera röda ögon, ändra ljus, svärta, skärpa mm.
 



Photoshop Elements använder jag inte så jättemycket för att redigera foton utan blir mest när jag ska göra headers här till bloggen. Men nyligen har jag upptäckt en funktion i programmet (bland annat att ändra molnen) så kommer nog användas mer framöver. 




Det tredje programmet jag använder är LooksBuilder. Där går det att ändra en hel del på ett foto, som att lägga till ljus, göra bilden suddig på ett ställe på fotot, ge ett foto en drömlik känsla och mycket, mycket mer! 




En relativt nyupptäckt program som jag numera använder flitigt (bland annat för att få rundade hörn på foton snabbt och smidigt i ett enda tryck) är PhotoScape. Det är även det programmet jag använder för att ett foto ska få en gammal feeling. Mycket lätt att använda!




Tanken är nu att jag ska försöka ge mig på Photoshop. Har testat det tidigare men hade inte tålamod att lära mig det. Nu ska jag ge det ännu en chans för finns ju så mycket roligt man kan göra och har en grej som jag vill göra som, vad jag vet, bara går att göra i photoshop.


Använder du kanske något annat program som du kan tips om?


 

Av Jeanette - 19 januari 2012 20:15


 

Av Jeanette - 19 januari 2012 17:59

Det är dåligt med boktips känner jag så är på tiden att det kommer ett!


 


Innan jag läste den här boken så var jag absolut lite av en samlare. Inte så extremt som ses på tv, men ändå en samlare. Jag höll fast vid mycket grejer från när jag var barn; gosedjur, klistermärken, bokmärken, prydnadssaker... Jag hade helt enkelt svårt att slänga saker som tidigare betytt mycket för mig, saker jag tillät bli viktiga. Till saken hör att det bara var en liten del av alla saker som faktiskt hade ett riktigt affektionsvärde. Dessa saker finns nu i en låda. En låda som inte ens är full.

Det jag vill komma till är att den här boken hjälpte mig att släppa taget om prylar och att faktiskt slänga sådant som inte behövs. 

Läser ni denna och börjar rensa och slänga så kan jag lova att det smittar av sig!


 

Av Jeanette - 19 januari 2012 16:23

Har varit ute på min första promenad sedan jag blev frisk från förkylningen (med undantag till affären, men det är inte särskilt långt). Shit, vad jobbigt det var! Märkted verkligen att förkylningen tog all min energi för var helt slut när jag kom till Maxi. Blev i alla fall lite foton på vägen!










         

Av Jeanette - 19 januari 2012 10:30

Dag 10: Detta gör mig glad


Efter mycket funderande så fick det bli en bild på mig själv från Halloween förra året då jag var Black Swan. Det blev en trevlig kväll och jag var supernöjd med min utklädnad. Det var fantastiskt duktiga Angelica som fixade make-upen.




   

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Skapa flashcards