Writergirl

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Jeanette - 10 januari 2012 21:22

Det här skrev jag för ett tag sedan när inspirationen infann sig:



"Utanför hörde hon taxin tuta en andra gång. Hon öppnade dörren och vinkade för att visa att hon var på väg. En sista titt i spegeln visade ett lugnt ansiktsuttryck men inombords var hon riktigt nervös. Detta var fösta gången hon skulle flyga med ett större flygplan och magen var full av fjärilar inför tanken att sitta i det stora planet när det lyfte från marken. Nervös inför det faktum att hon inte visste vad som väntade. 
-Var inte löjligt, du klarar det här. Det finns absolut ingenting att vara nervös för, mumlade hon tyst till spegelbilden i ett försök att stoppa tumultet inom henne. 
   Ytterligare en tutning från taxin avbröt hennes granskning.  Hon grep ett stadigt tag om resväsken och tog ett djupt andetag innan hon med ett leende gick ut genom dörren till den väntande taxin på uppfarten till huset."


Något som är värt att skriva vidare på?


 

Av Jeanette - 10 januari 2012 17:10

 

"Gamla sjukhuset", Karlsborgs fästning.


Skulle du våga spendera natten i ett spökhus? Kanske Borgvattnets prästgård, Sveriges mest kända spökhus eller kanske Stanley Hotel (hotellet som The Shining är inspirerat av)? Eller vad sägs om huset i Amityville? 


Jag har alltid haft en önskan av att sova över i ett spökhus, men jag är inte lika säker på att jag skulle våga genomföra det, förmodligen för att jag är så pass mottaglig. Fast jag skulle ändå vilja försöka mig på det någon gång. 


 

Av Jeanette - 10 januari 2012 15:35

Dag 1: Självpoträtt!






   

Av Jeanette - 10 januari 2012 14:31

Enligt Sören Kirkegaard (1813-1855), så behöver man tänka på dessa punkter för att kunna stärka sin självbild. Tycker att det låter väldigt vettigt.



  • Ta reda på vem du är, vad du verkligen vill och lev sedan utifrån dina övertygelser, utan att bry dig om vad andra tycker.

  • Fokusera på dina starka sidor, dina bästa upplevelser och hur du har lyckats besegra en svårighet.

  • Var uthållig och genomför de beslut du fattat.

  • Lär av erfarenheterna och gå vidare.

  • Gör det bästa av dina förmågor, gläds över dina framsteg utan att jämföra dig med andra.

  • Tyck om dig själv, acceptera dina svagare sidor och plocka fram de bästa.
 
   
Av Jeanette - 10 januari 2012 13:25

Eftersom jag är hemma och är sjuk just nu, och många andra, så är det ganska passande med lite tips på vad man kan göra när förkylningen väl brutit ut.


1. Kortisonspray
Undvik så långt det går vanlig nässpray eftersom man lätt blir beroende av det. Vad är då skillnaden på kortisonspray och nässpray? Nässpray vidgar näsan tillfälligt, medan kortisonsprayen istället tar ner svullnaden. Jag använder alltid min kortisonspray som jag har mot allergi även när jag är förkyld och oftast behöver jag inte ens röra den vanliga nässprayen. Den jag använder heter Flutide Nasal och finns att köpa receptfritt på apoteket.


2. Vätska
Vätska, vätska och åter vätska. Jätteviktigt att dricka mycket när man är sjuk. 




3. Lemsip
Detta är ett förskylningste som tyvärr inte finns i Sverige, men är ni i england så köp hem ett lager. Jättebra när man är förkyld för den minskar ner antalet sjukdagar. Finns även att beställa hem via nätet.


4. Slemlösande
Hör du till dem som lätt blir slemmig när du blir förkyld och även har svårt att få upp det? Det är jättebra att få i sig något som är slemlösande, det kan hålla borta en eventuell lunginflammation! Själv använder jag Acetylcystein.


5. Sömn
Precis lika viktigt som det är med vätska är det att du får tillräckligt med sömn. Sover man dåligt sänker det immunförsvaret. Dessutom så är det genom sömn som kroppen återhämtar sig. 


 


6. Hostdämpande
Känns det som att du håller på att hosta upp lungorna eller du kanske inte får sova på grund av hostan? En bra grej är att ta något som dämpar hostan. Jag använder mig av Noskapin.




Vad tyckte ni om det här inlägget? Vore det intressant med ett inlägg där jag ger tips om vad man istället kan göra för att motverka en förkylning? 


 

Av Jeanette - 10 januari 2012 12:22

Såg den här utmaningen på en blogg och tänkte att jag skulle göra den jag med, med vissa ändringar i listan. Börjar senare idag, men här kommer listan.


Dag 1: Självporträttl

Dag 2: Tema "olika"

Dag 3: En familjemedlem

Dag 4: Min hobby

Dag 5: En gammal bild

Dag 6: Tema "grön"

Dag 7: En bild som jag aldrig lagt upp

Dag 8: En favoritbild

Dag 9: Dagens

Dag 10: Detta gör mig glad

Dag 11: Tokigt

Dag 12: Väder

Dag 13: Tema "ljus"

Dag 14: En vinterbild

Dag 15: Kärlek

Dag 16: Självporträtt i svartvitt

Dag 17: Ett ögonblick

Dag 18: Känslor

Dag 19: Tema "två"

Dag 20: Detta skrattar jag alltid åt

Dag 21: När jag var liten

Dag 22: En sommarbild

Dag 23: I all hast

Dag 24: Nyaste bilden på mig själv

Dag 25: Valfri bild


Nu utmanar jag er att göra fotoutmaningen! Kommentera gärna så jag får se också ;)


 

Av Jeanette - 10 januari 2012 11:47

Fortfarande väldigt förkyld, men blir bättre och bättre. Orken däremot ska vi inte ens tala om. Den är alltid dålig eftersom mina förkylningar alltid påverkar lungorna i och med alla tvar-infektioner jag haft genom åren. Men men det är bara ta det sakta men säkert.


Så vad händer idag? Inte särskilt mycket för det orkar jag inte, men jag ska i alla fall försöka att orka med att få undan julgranen. Det är ju lite småpyssel så det ska jag väl orka. Sedan måste jag verkligen söka jobb också. Men mycket vila blir det i alla fall i form av serietittande. Sen ska jag så klart få in lite bloggande också!


Vad ska ni hitta på idag?


 

Av Jeanette - 10 januari 2012 01:03

Ikväll var det dags för mitt allra första unitmöte (som idag var kick-off) med Mary Kay som ny huvårdskonsult. Önskar bara att jag hunnit bli lite friskare så jag kunnat ta in det bättre. Fick mina första pins som så klart sattes dit på kavajen så fort jag kom hem.


Så här såg jag ut när jag begav mig dit (sedvanlig dresscode så klart).


Bortse från mitt något fejkade leende (och jättepåsarna under ögonen!)  och den skitiga spegeln :P  


Kavaj - Ullared

Kjol - Gina Tricot

Vitt linne - H&M

Svarta strumpbyxor - H&M



 

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Skapa flashcards